Een interventie. Wat betekent dat?
Een interventie. Dat klinkt erger dan het is. Sterker nog: een interventie is iets positiefs.
Een interventie kan elke actie zijn die eraan kan bijdragen dat een probleem op het werk wordt opgelost. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat er gerichte acties worden ondernomen om de werkomstandigheden, werkprocessen of de samenwerking binnen een team te verbeteren. Het doel hiervan is om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en de tevredenheid van de medewerkers te vergroten.
Wanneer kan een interventie worden gebruikt?
Het aantal problemen waarvoor een interventie kan worden ingezet is divers. De redenen waarvoor een interventie nuttig kan zijn, zijn ook afhankelijk van de taken die iemand in een organisatie heeft. Het kan gaan om problemen bij:
- Roosteren
- Ziekteverzuim
- Administratieve ballast
- Samenwerken als team
- De sfeer op de afdeling
- De onderlinge verhoudingen tussen collega's
- Sociale veiligheid
- De manier van leiderschap
- Duurzame inzetbaarheid
Hoe ziet een interventie eruit?
Hoe een interventie eruitziet is afhankelijk van het probleem waarmee je aan de slag gaat. Is het een interventie voor de individuele zorgmedewerker, voor het team of voor de hele organisatie? Dat kan uitmaken. Ook kan het doel van een interventie anders zijn per persoon of team binnen een organisatie.
Een aantal voorbeelden:
- Het volgen van trainingen om vaardigheden te verbeteren.
- Het creëren van een positieve werkcultuur waarin medewerkers elkaar ondersteunen en feedback geven.
- Coaching of counseling om beter om te kunnen gaan met stressvolle situaties op het werk.
- Workshops die de samenwerking met collega's en leidinggevenden verbeteren.
Een interventie nodig?
Zie je in je dagelijks werk dat er iets moet veranderen? Wacht dan niet tot een leidinggevende in actie komt. Er zijn verschillende mogelijkheden om tot verbetering te komen. Eén op één met een leidinggevende of samen met je team. Vraag ernaar. Durf voor jezelf op te komen als team. Vind de momenten om met elkaar in gesprek te gaan en neem de tijd voor bijvoorbeeld een workshop van enkele uren. De inzichten die dit oplevert, zorgen ervoor dat mensen elkaar beter leren kennen en begrijpen, waardoor ze samen meer dingen oppakken.
Tips van Hans
Praten doen we allemaal, maar hoe voeren we een echt ander gesprek waar we verder mee kunnen? Een methode om dit onder de knie te krijgen is de Aanspreekcirkel.
Dit is een hulpmiddel voor een natuurlijk lopend gesprek tussen twee mensen of in een groep. Het is een spel van over en weer waarnemen, vragen en luisteren. Wat je waarneemt (ziet, denkt of voelt) geef je terug in de vorm van een vraag. Je stemt op de ander af en luistert met de aandacht die het antwoord verdient. Dit geldt voor elke fase in de cirkel.
De cirkel bestaat uit vier fasen:
- Uitspreken: je gehoord en gezien voelen, moedig zijn.
- Bespreken: je serieus genomen voelen, begripvol zijn.
- Afspreken: verbinding voelen, begaan zijn.
- Aanspreken: gewaardeerd voelen, eerlijk zijn.
Een Aanspreekcirkel is een methode die kan worden ingezet bij een interventie. Mensen leren elkaar beter en anders kennen. Hierdoor zoeken ze elkaar sneller op en hebben meer begrip voor de ander. Dit draagt bij aan een algemeen positief gevoel over jezelf en over de ander. Het maakt duidelijk hoe je problemen samen op kunt lossen. Je maakt makkelijker keuzes en afspraken voor jezelf. Aanspreken gaat dan meer vanzelf en waarderend. Je bent met elkaar begaan.
Tip 2: Durf je uit te spreken
Zit je ergens mee? Breng dat dan ter sprake. Dat is niet voor iedereen makkelijk. Waar de een voortdurend alles eruit gooit, kan het zijn dat een ander dat niet durft. Hier zijn ook veel redenen voor:
- Je bent gewoon niet gewend je mond open te trekken.
- De organisatie waar je werkt nodigt hier niet toe uit.
- Je bent altijd druk bezig.
- Je bent onzeker omdat de sfeer niet veilig genoeg is om je uit te durven spreken.
- Je denkt dat je jezelf niet goed uit kan drukken.
Wat de reden ook is om niets te zeggen, het is belangrijk dat iedereen zich durft uit te spreken. Dus aarzel niet en spreek je uit. Ook jouw mening, zienswijze, mag gehoord worden!
Tip 3: Jezelf ontwikkelen, dat kan iedereen
Of je nu net van school komt of bijna met pensioen gaat. Iedereen kan zich blijven ontwikkelen. We groeien en ontwikkelen ons allemaal. En dat betekent niet dat je de boeken in moet duiken of een opleiding moet volgen. Ontwikkelen gaat ook over de manier waarop je je werk aanpakt en hoe je omgaat met tegenslagen.
Ontwikkelen gaat om drie dingen:
- Ervoor zorgen dat je in gedrag meer manieren krijgt om te handelen, ook wel handelingsperspectief genoemd ofwel anders met situaties omgaan. Meer handelingsperspectief betekent dus eigenlijk dat je meer keuzes tot je beschikking hebt om met situaties op je werk om te gaan. Als je iets wordt gevraagd, en jouw antwoord is altijd ja' of 'ja maar', dan is zijn de mogelijkheden om te handelen beperkt. Zorg dat je niet in de verdediging gaat. Vraag bijvoorbeeld liever wat er aan de hand is. Zo kan je op ander gedrag sturen waardoor je meer keuzes hebt. Dit stelt je in staat om meer uit de situatie te halen. Met meer handelingsperspectief ben je ook meer in staat om je grenzen aan te geven.
- Je draagkracht versterken.Er komen zoveel keuzes op je af dat het belangrijk is dat je van binnenuit stevig genoeg staat om daar iets van te vinden. Sta op voor je zelf. Wie meer weerbaar is, valt niet meteen om bij tegenwind. Je kunt je draagkracht versterken door je grenzen aan te geven. Ook helpt het om erover te praten. Door te zeggen wat je lastig vindt, zorg je al voor meer draagvlak. Zoek hiervoor contact met de mensen om je heen. Als je het eerlijk met elkaar bespreekt en deelt, dan is de druk al voor de helft weg. Gedeelde druk is halve druk.
- Eigen regie. Neem meer zelf het initiatief om tot iets te komen en wacht niet af tot een ander het zegt. Zo kan je samen iets gaan uitvoeren zonder op anderen te moeten wachten. Dat geldt voor activiteiten op je werk maar ook om opleidingen te volgen. Het gaat erom dat wat je doet ook echt bij je past en leuk vindt.
Tip 4: Praat om te raken
We praten allemaal met elkaar, maar vragen we wel echt goed door? In de drukte schiet dat er vaak bij in, het ontbreekt ons gewoon aan tijd. Maar als je merkt dat je collega in de put zit, praat dan met hem/haar. Is iemand moe of zijn er problemen thuis? Laat je collega weten dat hij zijn/ zij haar verhaal bij jou kwijt kunnen en vraag door. Wat is er precies aan de hand? en dan : hoe is dit voor jou? Neem hier even de tijd voor. Je collega zal positief geraakt zijn, omdat iemand ziet dat er een probleem is. Begaan zijn met elkaar is belangrijk op de werkvloer. En trouwens: het kan jou toch ook wel eens gebeuren dat je iemand nodig hebt die er voor je is?
Tip 5: Een interventie alleen voor jou
Een interventie hoeft niet alleen worden ingezet om de complete organisatie te verbeteren. Soms gaat het om jou alleen. Heb je het gevoel dat een probleem iets met jouzelf te maken heeft? Ligt het misschien aan je eigen gedrag? Dit eerlijk toegeven is al een eerste stap naar verbetering. Een volgende stap is om hier een gesprek met een collega en of met een coach over voeren. Door jezelf met de hulp van een coach te ontwikkelen, krijg je inzicht in je gedrag. Op deze manier kom je erachter hoe je zelf om kunt gaan met een probleem.
Ken je de Slow Reflector al?
Dit is een handige app die ervoor kan zorgen dat je betere gesprekken kan voeren en jezelf kunt ontwikkelen.
Hoe werkt de app?
- Je vult een aantal stellingen in die helpen om je uit te spreken. Een voorbeeld: 'Ik heb het gevoel dat ik de moeite waard ben' met als indicator 'zelfvertrouwen' Bij elke stelling kan je antwoord uiteenlopen van 'nooit' tot 'altijd'.
- Je nodigt 1 tot 2 mensen om de stellingen over jou in te vullen. Hun feedback zal waarschijnlijk anders zijn dan je zelf denkt, maar het geeft wel de mogelijkheid om hierover in gesprek te gaan met de feedbackgevers.
- Op grond van de uitkomsten krijg je inzicht in de mate waarin je gebruik maakt van je ontwikkelvermogen.
- Op basis van jouw ontwikkelpunten (uitkomsten op de stellingen) kan je 3 microlearnings downloaden. Dit zijn hulpmiddelen om meer gebruik te maken van je ontwikkelvermogen.
- Door hier direct mee aan de slag te gaan, zie je al snel dat dit effect heeft op je gedrag. Het gebruik van de Slow Reflector app heeft verschillende voordelen. Je kunt je met behulp van de app verder ontwikkelen en gaan beter samenwerken. Het leidt tot minder ziekteverzuim, minder verloop bij medewerkers, meer inzetbaarheid, effectiever en efficiënter werken en vooral meer werkgeluk.
Tip 7: De masterclass raken en geraakt worden
Als we iemand willen aanspreken dan kan die al snel het gevoel krijgen dat we hem terechtwijzen. Omdat we niet weten hoe hij zal reageren houden we maar al te vaak onze mening voor ons. Maar, hoe zou het zijn als we een andere weg van aanspreken kiezen? Een weg waarbij je via verkennende vragen een verdieping doet, waar je samen van leert?
In deze Masterclass neemt Hans Heijnen je samen lerend op weg(slow), waarbij hij de aanspreekcirkel introduceert als een soort 'routebeschrijving'.
Je krijgt inzicht hoe je een ander kunnen aanspreken én hoe je zelf kunt reageren als je je aangesproken voelt.
Je kunt deze masterclass gratis volgen en wordt een aantal keer per jaar online gegeven. Meer informatie en aanmelden kan op
deze pagina.